August 14, 2011

Isu Panas Di Ramadhan

Isu terbaru yg agak panas di bulan Ramadhan ini adalah isu tentang Larangan Pembacaan al-Quran di Speaker Masjid. Setelah beberapa hari banyak pendapat telah dikeluarkan sehingga ada tokoh agama yg bersetuju. Tak kurang juga yg membantah dgn sekeras2nya.

BAGIKU..

Tidak salah jika ada pihak yg ingin membantah, dan tidak salah juga utk menyokong. Ini hanyalah pendapat kerana bacaan al-Quran menggunakan speaker ini bukanlah perkara yg wajib. Tetapi jika kita dilarang utk azan menggunakan speaker, barulah wajib bagi kita utk membantah kerana azan itu adalah fardhu kifayah & tanda syiar Islam, jika tak azan, kariah masjid akan menanggung dosa kerana tidak melaungkan syiar Islam.

Apa yg ingin sy katakan disini ialah, daripada kita membantah sekeras2nya larangan ini yg dibuat oleh sebuah kerajaan negari ini, apa kata kita ramai2 imarahkan masjid. Cuba kita tanya diri kita sendiri, adakah bantahan kita itu ikhlas kerana Allah, ataupun sekadar ingin membantai kerajaan negeri yg lain dgn menyebut kerajaan pemerintahan pembangkang ini tidak sensitif pada agama Islam? (Ce tanye, Ce tanye).

Bukan apa, sy takut ini terjadi kepada diri sy sendiri. Kita ingin perjuangkan agar Bacaan al-Quran mesti diteruskan melalui speaker tetap kita sendiri hanya seminggu/setahun sekali pergi ke masjid. Demi Allah, pergi solat berjemaah di masjid lebih aula(utama) daripada kita membantai sesetengah pihak kerana perkara ini. 

Ketahuilah wahai sahabat, jika kita marah, geram sbb ada pihak yg cuba mencabar & menghina agama kita, apa kata kita buat mereka geram, marah & takut dgn kita apabila kita kerap ke masjid.

kenapa sy katakan begitu? ini kerana tokoh yahudi ada mengeluarkan kenyataan berani mati apabila dia mengatakan bahawa UMAT ISLAM TIDAK SEKALI-KALI AKAN MENANG DLM PEPERANGAN MEMERANGI YAHUDI KECUALI SOLAT SUBUH BERJEMAAH UMAT ISLAM SAMA RAMAI DENGAN SOLAT JUMAAT.

Bagaimana ekonomi umat Islam nk maju jika bgn subuh pukul 7.00pg? Ini berlainan dgn kaum Cina yg sudah siap2 di pagi hari utk pergi bersenam. Cuba kita bgn pagi2 utk merebut keberkatan di pagi hari yg desediakan oleh Allah utk ke masjid & solat subuh berjemaah. Ini kerana sesiapa yg bgn di pagi hari, murah rezekinya.

Tidakkah kita pernah mendengar hadis Rasulullah SAW yg bermaksud, “Solat jemaah yang paling berat bagi orang-orang munafik adalah solat Isyak dan Subuh. Seandainya mereka tahu apa makna di dalamnya, maka mereka akan mendatanginya sekalipun dengan merangkak.” (Muttafa Alaih). Tanya diri kita sendiri, apakah kita tergolong dikalang org munafik, atau lebih teruk dari itu kerana bkn shj solat subuh & isyak, bahkan semua solat fardhu kita tinggalkan jemaahnya. ALLAHURABBI.

Sebagai kesimpulan, jgnlah kita hanya berkobar2 pertahankan perkara yg kecil, sedangkan ada perkara besar & lebih aula perlu diambil berat. 

YA ALLAH, SATUKANLAH HATI UMAT2 ISLAM UNTUK MENENTANG MUSUHMU YG NYATA & MUSUH YG ADA DI DALAM HATI KAMI. AMEEN!!
ALLHUAKBAR!!!

No comments:

Post a Comment